Trzy kreatywne zawody w branży fashion niezwiązane z projektowaniem ubrań

Słysząc o pracy w branży mody wielu osobom na myśl jako pierwsze przychodzi stanowisko projektanta. Tymczasem, żeby potencjalni klienci mogli dowiedzieć się o nowej kolekcji, niezbędne jest zaangażowanie specjalistów o bardzo zróżnicowanych kompetencjach. Przybliżamy trzy kreatywne zawody związane z sektorem fashion, a niemające nic wspólnego z projektowaniem ubrań.

Fotografka / fotograf

Od czasu pandemii wiele osób przekonało się do zakupów on-line, niektóre nawet długofalowo rezygnując z tych stacjonarnych, choć w pewnym zakresie. Dla firm sprzedających w sieci kluczowe jest więc atrakcyjnie przedstawienie swojego asortymentu w tym kanale. Inaczej nie jest w przypadku branży mody. By więc odwiedzający odzieżowe sklepy internetowe mogli zapoznać się z nowymi kolekcjami, niezwykle ważna jest rola fotografa, wykonującego profesjonalne zdjęcia odzieży i dodatków. Z jednej strony mają one za zadanie jak najlepiej wyeksponować cechy danego produktu, a z drugiej przedstawić ubrania i akcesoria w inspirujący sposób. By uzyskać takie ujęcia w branży fashion, poza doświadczeniem w realizacji zdjęć studyjnych i znajomością m.in. zasad oświetlenia, ważne jest też zainteresowanie fotografią mody. U fotografów rekruterzy szukają również zarówno samodzielności i dobrej organizacji pracy, jak i umiejętności pracy w zespole. Osoba zatrudniona na tym stanowisku często współpracuje bowiem z grafikami i retuszerami, ale nie tylko…

Stylistka / stylista

Niezwykle ważną podczas sesji zdjęciowych osobą jest też stylistka / stylista. To właśnie ona ściśle współpracuje z fotografami i wizażystami, a także modelkami i modelami. Głównym zadaniem na tym stanowisku jest kompletowanie inspirujących setów ubrań, pozwalających na jak najlepsze wyeksponowanie cech charakteru nowej kolekcji. Do tego działania niezwykle ważna jest nie tylko wiedza z zakresu mody oraz znajomość aktualnych trendów, ale i kreatywność czy umiejętność pracy w zespole. Zdolność do współpracy z pewnością będzie często testowana na planie zdjęciowym ze względu na liczne interakcje, których wymaga sprawne przeprowadzenie sesji.

Graficzka / grafik

Gdy profesjonalna sesja zostanie już przeprowadzona, bardzo istotne jest umiejętne wykorzystanie jej efektów w projektach graficznych – zarówno tych na potrzeby kampanii online, jak i materiałów drukowanych. Za ich powstawanie odpowiedzialni są graficy. Co prawda w firmach fashion część z nich jest zaangażowana w proces powstawania produktów, np. projektując motywy i printy na odzież, niezbędni są jednak także designerzy działający w obszarze komunikacji wizualnej. Przykładowo praca w Sinsay w zależności od zakresu działań różnicuje stanowisko grafika / graficzki na dwa działy – przygotowania produktu oraz komunikacji wizualnej. W kontekście opracowywania materiałów ważne jest, by osoba je projektująca charakteryzowała się dokładnością i kreatywnością, ale i doświadczeniem. Niezbędne są także konkretne umiejętności, jak chociażby znajomość obsługi specjalistycznych programów graficznych oraz zasad przygotowywania materiałów do druku czy publikacji w internecie na bazie określonych specyfikacji.

Branża fashion jest bardzo złożona pod kątem możliwości zatrudnienia, jakie daje. Kreatywne osoby kochające modę, a nie łączące swojej kariery z projektowaniem ubrań, mogą znaleźć w tym sektorze wiele ciekawych ścieżek zawodowych.